Friday, June 11, 2010

MELAYU MALAS??


Istilah Melayu lahir sebaik sahaja kerajaan Kesultanan Melaka diasakan pada tahun 1400 dan ia juga merujuk kepada Jambi sebagai asal tempat bermulanya ketamadunan masyarakat Melayu sekitar awal kurun ketujuh Masihi.Namun,megikut perlembagaan MALAYSIA,melayu mestilah pertama, individu itu beragama Islam, diikuti tahu berbahasa Melayu dan ketiga ada mengamalkan adat istiadat budaya norma masyarakat Melayu yang diiktiraf sejak dari turun-temurun.

Namun demikian,melayu kian pupus..masyarakat melayu kian malas.Kami memandang serius terhadap kealpaan bangsa Melayu yang tidak memanfaatkan pelbagai skim kemahiran dan bantuan usahawan yang telah diujudkan oleh puluhan agensi kerajaan .

Ratusan skim latihan teknikal dan vokasional telah diatur untuk kaum bumiputera mendapat segala bentuk kemahiran supaya boleh hidup berdikari.
Sebut sahaja apa latihan kemahiran yang dikehendaki. Hampir semua bidang kita punya agensi yang boleh melatih seseorang itu untuk memperolehi kemahiran yang diperlukan. Dari Pertanian sehingga menjadi tukang masak yang mahir , semua kemahiran boleh dicari asalkan bangsa Melayu mahu memajukan diri

Sementera kita mempunyai ribuan graduan yang menganggur , manakala jutaan pekerja asing , kenapa kemudahan yang sedemikian banyak tidak dimanfaatkan oleh orang Melayu tempatan.

Pekerja asing yang sedemikian ramai mempunyai sikap yang serius untuk mencari makan di negara ini dan dalam masa yang singkat mereka kini berkemahiran dalam pelbagai bidang dari sekecil-kecil membancuh simen sehingga mendirikan bangunan pencakar langit. Bukan sahaja mereka nekad , akan tetapi juga mereka akan pasti jauh lebih mahir dari rakyat kita sendiri.

Sebagai bandingan orang bukan Melayu mempunyai keupayaan untuk hidup berdikari tanpa terlalu bergantung kepada bantuan dari kerajaan.

Lihat sahaja pengamatan umum betapa kebanyakan anak-anak kecil dikalangan orang Cina dilihat mereka melatih anak mereka supaya mahir dalam pekerjaan kedai-kedai yang dimilikki orang tua mereka. Dari bengkel basikal sehingga kemahiran memperbaikki jam.

Anak-anak Cina sukar dicari dalam keadaan menganggur , betapapun ada yang tidak berpendidikan tinggi. Dari awal lagi komitmen ibubapa mereka terhadap pendidikan
anak-anak jauh lebih tinggi dari bangsa Melayu sendiri.

Ribuan sekolah jenis kebangsaan Cina mampu berdikari adalah kerana ibubapa anak-anak Cina tidak berkeberatan utnuk menyumbang demi kemajuan pendidikan anak mereka.

Menurut kajian,jumlah pengguran dalam kalangan orang Melayu adalah memajoriti dalam masalah pengangguran di Malaysia berbanding dengan kaum lain.

TEKaN DI SINI

No comments:

Post a Comment